7 stappen waardoor jouw bedrijf hoger scoort in Google
Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk nieuwe klanten aantrekken. Voor veel mensen begint een aankoop bij de zoekbalk van Google – van een nieuw paar schoenen kopen tot het boeken van een hotel. Wanneer je de eerste plek kunt bemachtigen in de zoekresultaten is de kans dat jouw website gezien wordt én dat mensen doorklikken naar jouw website erg groot. Indien jouw website geoptimaliseerd is voor conversie (zie ook ons artikel Hoe jouw bedrijf kan profiteren van conversie ratio optimalisatie), is het eenvoudig om een groot deel van deze bezoekers om te vormen tot betalende klanten. Maar hoe bemachtig je nou die eerste plek in Google? De eerste plek bereiken voor zoekwoorden zal zeker niet eenvoudig zijn, maar we proberen je in ieder geval te helpen! Hier zijn alvast 7 manieren waardoor jouw bedrijf hoger scoort in de Google resultaten.
Start een blog op je website
Content, content, content. Google houdt van content. De eenvoudigste manier om regelmatig nieuwe content op je website te laten verschijnen, is door het bijhouden van een relevante blog. Voordat een websitebezoeker overgaat op een aankoop, wil hij of zij uiteraard eerst de mogelijkheden vergelijken. Stel dat je een nieuwe TV wil kopen – dan wil je natuurlijk eerst even opzoeken welke TV toestellen er momenteel op de markt verkrijgbaar zijn en welke TV toestellen je bijvoorbeeld voor welk budget kunt kopen. Wanneer je een verkoper bent van TV toestellen kun je bijvoorbeeld een blog schrijven over de 10 beste TV toestellen onder de 400 euro. Je kunt daarna doorlinken naar de verkoopspagina’s van de desbetreffende TV toestellen. Niet enkel kun je met deze blog ranken voor bepaalde zoekwoorden in Google, je geeft bezoekers en toekomstige klanten ook de informatie die zij nodig hebben om tot een goed geïnformeerde aankoop over te gaan. Voor zoekmachines is het steeds belangrijker om de gebruiker het juiste antwoord te geven. Schrijf je content dus ook voor je potentiële klant en niet voor de zoekmachine!
Doe aan zoekwoordenonderzoek voor je pagina’s en blogs
Voordat je een blog schrijft of aan de tekst en titels van een pagina begint, is het erg belangrijk dat je aan zoekwoordenonderzoek doet. Je analyseert dan welke zoekwoorden klanten ingeven om naar jouw producten en diensten te zoeken. Het heeft namelijk geen zin om over een product of onderwerp te schrijven met een zoekwoord waar maar 10 mensen per maand naar op zoek zijn. Door geoptimaliseerde teksten te schrijven rond enkele goed uitgekozen zoekwoorden kun je niet enkel meer klanten aantrekken, je klimt ook hoger in de zoekresultaten.
Zorg voor interne links
Een zoekmachineoptimalisatie techniek die vaak over het hoofd gezien wordt is het toevoegen van relevante interne links. Wanneer je als schoenenwinkel een blog schrijft over de 10 beste feestschoenen, kun je hier een link aan toevoegen naar de categoriepagina voor feestschoenen of hoge hakken, maar evengoed naar een andere blogpost over leuke hoge hakken voor in de zomer of hoge hakken voor oud en nieuw. Op die manier kun je de interne structuur van je website verbeteren waardoor Google je ook beter zal beoordelen. Een goede structuur is essentieel voor een hogere positie in Google en interne links helpen je hierbij.
Spam-links disavowen
Wanneer je plots merkt dat je heel wat minder organische bezoekers op je website ontvangt kan het zijn dat er spam-links naar je website gestuurd worden. Dit kan enerzijds gedaan zijn door een goedkoop marketingbureau dat je voor enkele tientjes inhuurde, maar evengoed door een SEO team ingehuurd door een onbekende concurrent. Wanneer je spam-links tegenkomt die niet relevant zijn voor jouw website kan het soms een goed idee zijn om deze via de Google Search Console te disavowen. Pas wel even op want de verkeerde linkjes disavowen kan er eveneens voor zorgen dat je in de zoekresultaten zakt.
Start met het plaatsen van gastblogs
Linkbuilding is cruciaal wanneer je wilt dat jouw website hoger in de zoekresultaten begint te ranken. Een van de beste en eenvoudigste manieren om aan linkbuilding te doen is door het plaatsen van hoogwaardige gastblogs op relevante websites. Probeer hier te zoeken naar relevante websites, die bijvoorbeeld in dezelfde niche als jij opereren. Let wel op dat je geen concurrenten benadert om een gastblog te schrijven. Schrijf je een gastblog op de website van een concurrent, dan help je hem of haar hoger te ranken voor zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website! Lees alles over linkbuilding in ons artikel: Wat is link building en waarom is het zo effectief in zoekmachineoptimalisatie
Zorg ervoor dat jouw blogs passen bij de zoekintentie
Google is zich de afgelopen jaren heel wat meer gaan richten op search intent – of met andere woorden: wat is het doel van de zoekopdracht. Zo zijn er mensen die een zoekopdracht uitvoeren om zich te informeren, maar ook om een aankoop te doen of om een actie te ondernemen. Zorg ervoor dat de blogpost die je schrijft past bij het doel van de zoekopdracht.
Zorg voor een snelle website
Een van de eenvoudigste manieren om je website wat hoger te laten klimmen in de zoekresultaten is door ervoor te zorgen dat jouw website snel genoeg reageert. Je wilt mikken op een laadtijd van onder de 3 seconden. Google heeft namelijk een hekel aan trage websites.
Wil jij zeker zijn van een snelle website? Ons platform is gebouwd voor snelheid en technische zoekmachineoptimalisatie. Draait jouw website op ons platform dan garanderen wij een ontzettende snelle website! Begin nu op https://instant-online.nl/registreren.