8 effectieve manieren om je website gratis te promoten
Een mooie website lanceren is in dit digitale tijdperk helaas niet meer voldoende om een hoop nieuwe klanten aan te trekken. Integendeel. Je zult je website op het internet moeten gaan promoten om op die manier meer te verkopen en naamsbekendheid op te bouwen.
Hoewel je natuurlijk denkt dat je website online promoten handenvol geld kost, zijn er toch enkele effectieve manieren waarop jij jouw website gratis kunt promoten. Wij hebben hier alvast 8 manieren op een rijtje gezet die jij kunt gebruiken om je bezoekersaantallen gratis een leuke boost te geven.
Beantwoord vragen op Quora
Een van de beste manieren om jouw website te promoten is via Quora. Deze website wordt echter door heel wat ondernemers over het hoofd gezien omdat de resultaten niet direct meetbaar zijn. Toch gebruiken vrij veel grote bedrijven – denk zo bijvoorbeeld maar aan Neil Patel, het team van Buzzsumo of Duck Duck Go – Quora om “thought leadership” op te bouwen, naamsbekendheid te vergroten, klanten vertrouwen te versterken en nieuwe klanten aan te trekken.
Maar hoe doe je dat dan?
Op Quora kunnen mensen vragen stellen over alles, van hoe duur het leven is in een bekende stad, tot hoe je katten kunt trainen of zelfs hoe je facebook advertenties moet plaatsen. Geen enkele vraag is te dom of te raar voor Quora. Daarnaast worden er iedere dag honderden vragen binnen jouw niche op de website geplaatst.
Het is dan aan jou om iedere dag een vraag of twee zo volledig mogelijk te beantwoorden. In het antwoord kun je linken naar bepaalde blog posts waar je dieper op het onderwerp ingaat. Op deze pagina kun je dan eventueel een “lead magnet” verwerken of kun je bezoekers doorverwijzen naar bepaalde producten.
Bovendien is Quora ook een erg goede barometer om erachter te komen wat er speelt binnen jouw niche. Ook kun je diepgaande blog posts schrijven als antwoord op vragen die vaak gesteld worden op Quora. Niet enkel kun je mensen dan makkelijker doorverwijzen naar een relevante blogpost op je website, je kunt op die manier ook heel wat verkeer via zoekmachines genereren.
Besteed tijd aan je zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een effectieve manier om de positie van een website in Google en andere zoekmachines te verbeteren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zoekmachineadvertenties is het verkeer dat je via SEO binnen krijgt volledig organisch. Dit wil zeggen dat dit verkeer je geen cent kost en dat de bezoekers die op je website of artikel klikken dit doen met een bepaalde funnel intentie (informatie vergaren, vergelijken, kopen, etc).
Het is erg belangrijk dat je ervoor zorgt dat je website geoptimaliseerd is voor SEO en dat je blog posts schrijft aan de hand van populaire zoekwoorden om er zo voor te zorgen dat je nieuwe bezoekers aantrekt via zoekmachines. Er zijn enkele gratis tools die je hiervoor kunt gebruiken zoals Ubersuggest, maar ook de Google Keywordplanner. Zorg er bovendien voor dat je website technisch helemaal in orde is. Bij Instant Online zit je dan sowieso goed! Onze websites zijn standaard geoptimaliseerd voor Google. Je hoeft de website alleen nog maar te vullen!
Gebruik je emaillijst om je website te promoten
Als bedrijf heb je waarschijnlijk een emaillijst tot je beschikking. Toch zijn er heel wat bedrijven die deze maillijst negeren of maar enkele mailtjes per jaar uitsturen wanneer er bijvoorbeeld uitverkoop is, of om klanten gelukkige feestdagen te wensen.
E-mailmarketing is echter een erg goede manier om jouw website gratis te promoten. Deze directe vorm van persoonlijke communicatie tussen jou en je klanten is een effectieve methode om mensen naar je website of blog te leiden. Deel bijvoorbeeld nieuwe blog posts, praat over nieuwe manieren waarop je een dienst of product kunt gebruiken of beantwoord een veelgestelde vraag. Zorg er altijd voor dat je nieuwsbrief informatief is met een duidelijke call-to-action.
Maak gebruik van Whatsapp voor bedrijven
Wist je dat jij Whatsapp nu ook als bedrijf kunt gebruiken? Je kunt klanten met één druk op de knop commerciële berichten sturen via Whatsapp of het medium gebruiken als een effectieve manier om klanten hulp te bieden. Wanneer klanten met vragen zitten kun je deze vragen via Whatsapp oplossen en de klant daarna doorsturen naar een blogbericht of pagina waar al deze informatie nog eens duidelijk staat uitgelegd. Bovendien kun je ook nieuwe producten promoten via Whatsapp of klanten erop wijzen dat er nieuwe promoties zijn.
Doe aan PR via HARO
Wil jij ook eens in een bekende publicatie staan? Of misschien wil je wel eens te gast zijn in een podcast of een TV-programma om je bedrijf en website te promoten en te praten over je niche? Dat kan via HARO. HARO – kort voor Help A Reporter Out – is een website waar journalisten en reporters oproepen plaatsen wanneer zij experts nodig hebben in bepaalde niches voor reportages of journalistieke stukken. Je kunt deze journalisten dan pitchen waarna je eventueel gevraagd wordt een interview te geven of waarbij je naam en bedrijf genoemd worden in een krantenartikel.
Maak gebruik van Google My Business
Heb jij een bedrijf dat een fysieke locatie heeft? Vergeet dan zeker geen Google My Business account aan te maken. Wanneer iemand dan een bedrijf als het jouwe in de buurt zoekt, komt jouw bedrijf niet enkel op Google Maps te staan, je bedrijf krijgt ook een mooi venster aan de rechterkant van de zoekresultaten met je telefoonnummer, locatie, openingsuren en natuurlijk je website. Steeds meer mensen klikken op de website om zo een beeld te krijgen of jouw bedrijf de diensten of producten aanbiedt die zij zoeken. Lees waarom Google My Business zo belangrijk is in ons blog artikel: Het belang van Google My Business voor het MKB.
Plaats blog posts op Medium
Heb jij een vlotte pen of huur jij weleens iemand in om leuke blogs voor jouw bedrijf te schrijven? Plaats dan zeker ook af en toe eens een blog post op Medium. Medium is een erg bekende website waar informatieve, grappige, maar vooral kwalitatieve blog posts geplaatst worden door gebruikers. Wanneer je een kwalitatief hoogstaande blog bomvol interessante informatie plaatst dan kan het wel eens zijn dat je blog post viraal gaat. Vergeet in deze blog post ook zeker niet om terug te linken naar je eigen blog om zo meer mensen naar jouw website te sturen.
Schrijf gastblogs
Tot slot kun je ook blog posts plaatsen op de websites van andere bedrijven of bedrijven waarmee je samenwerkt. Niet enkel kan dit een positieve invloed hebben op je SEO, je kunt ook nieuwe klanten trekken naar je website. Probeer websites te vinden die in een vergelijkbare niche opereren als jij, maar geen directe concurrent zijn. Het is belangrijk dat je er beide waarde uit haalt, dus probeer ook echt goede content te schrijven, waar bezoekers van die website iets aan hebben. Uiteindelijk zal dat je helpen om zelf bekender te worden op het internet.