Wat is link building en waarom is het zo effectief in zoekmachineoptimalisatie
Wil jij ook graag een mooie plaats bemachtigen in de zoekresultaten? Dan heb je waarschijnlijk het woord link building al wel eens voorbij zien komen. Bij link building ga je proberen om jouw link op andere, relevante websites te plaatsen. Op die manier kun je de “Domain Authority” van jouw website verhogen en Google laten zien dat jouw website erg relevant is. Lijkt dit wel Chinees voor jou? Lees dan zeker verder want in dit artikel leggen we uit waarom Link Building belangrijk is en hoe Link Building jou kan helpen hoger in de zoekmachineresultaten te ranken.
Wat is link building?
Wanneer we het over link building hebben, dan praten we over een gerichte inspanning om links te plaatsen op andere websites via bijvoorbeeld gastartikelen. Bij link building gaan we dus proberen om het aantal links dat van andere websites naar jouw website verwijst te vergroten zonder dat we inboeten aan de kwaliteit van de links of de website waar de link op geplaatst wordt.
Waarom is link building belangrijk?
Link building is belangrijk omdat het aan de Google robots toont dat jouw website relevant is en een hoger plekje in de Google zoekresultaten verdient.
Om nieuwe pagina’s te ontdekken, oude en geüpdatete pagina’s opnieuw correct te indexeren, en om de relevantie van bepaalde pagina’s te bepalen, laat Google robots en spiders door webpagina’s crawlen. Wanneer deze programmaatjes een link tegenkomen dan zal de Google bot zich afsplitsen om deze link naar de volgende pagina te volgen. De Google Bot zal hierbij rekening houden met de relevantie van de link, hoe betrouwbaar de website is waar de link op staat, de tekst van de link en hoeveel andere links er zich in het artikel bevinden. Wanneer je een link plaatst op een goede, betrouwbare website met een hoge Domain Authority dan wordt er een beetje van deze betrouwbaarheid en geloofwaardigheid doorgegeven naar jouw website waardoor je website of pagina hoger zal ranken. Natuurlijk zal je na 1 link niet meteen op de eerste pagina terechtkomen. Integendeel. Link building is iets dat constant moet gebeuren en dan nog het liefst op een zo natuurlijke en organische manier mogelijk.
Hoe kun je aan link building doen?
Een van de beste manieren om aan link building te doen is door gastartikelen op andere websites en blogs te plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld een mooie blog (laten) schrijven over een onderwerp in jouw niche. Daarna stuur je relevante websites een mailtje om te vragen of zij dit artikel willen publiceren met een linkje naar jouw website.
Bovendien kun je ook een Google zoekopdracht uitvoeren en zoeken naar websites die jouw bedrijf vermelden – denk bijvoorbeeld maar aan reviewwebsites of blogs. Indien je zulke websites vindt en de vermelding positief is, kun je de webmaster altijd een mailtje sturen met de vraag of ze een link willen toevoegen naar jouw website.
Wanneer is link building slecht voor je website?
Hoewel link building wonderen kan doen voor je positie in de zoekresultaten zijn er natuurlijk ook manieren waarop link building jouw website kan schaden. Daarom is het een goed idee om geduld te hebben bij het bouwen van veel links naar jouw website en goed op te letten waar je de links plaatst.
- Link Building op startpagina’s
Hoewel link building op startpagina’s een goede manier kan lijken om heel erg snel een groot aantal links te bouwen, zijn deze startpagina’s vaak niet relevant en bevatten deze te veel links. Uiteindelijk zal het plaatsen van een link op een startpagina jouw SEO strategie niet vooruit helpen. Je verliest er enkel tijd en geld mee.
- Link building op pagina’s en websites die niet relevant zijn
Daarnaast is het ook erg belangrijk dat je aan link building doet op relevante pagina’s en websites. Wanneer jij computer onderdelen verkoopt zal je geen link moeten plaatsen op een beauty blog. Google weet namelijk wat het onderwerp van de website is en zal dan ook minder waarde hangen aan de links die je toevoegt op niet-relevante blogs en websites.
- Link-swaps
Vroeger waren link-swaps erg populair bij kleine bedrijven. Bij Link-swaps ging jij een linkje uitwisselen met een bevriend bedrijf. Zo kon de bakker bijvoorbeeld een linkje zetten op de website van de slager zolang de bakker ook een linkje naar de slager op zijn website plaatste. De bots van Google hebben nu echter snel door wanneer een linkswap heeft plaatsgevonden en zullen deze links negeren of in het slechtste geval jouw website enkele plaatsen laten zakken in de zoekresultaten.
Conclusie
Ik hoop dat dit artikel je wat heeft geleerd over link building en waarom dit zo belangrijk is. Er is nog veel meer over te schrijven, maar voor nu is dit denk ik een mooi begin. Heb je nog vragen en/of opmerkingen? Twijfel niet om een berichtje te sturen, ook wanneer je bijvoorbeeld een verzoek hebt voor een onderwerp waar je meer over wilt weten. We horen graag van je, zodat we precies weten waar jij graag over leest! Contact opnemen kan via het contactformulier op https://instant-online.nl/contact of via info@instant-online.nl.