Hoe jouw bedrijf kan profiteren van conversie ratio optimalisatie
Ook al trek je heel wat bezoekers naar je website, uiteindelijk is het natuurlijk het doel om deze bezoekers te converteren naar trouwe klanten. Wanneer de bezoekers op je website namelijk niet overgaan tot het kopen van je product of bestellen van je dienst kan dit betekenen dat er wat mis is met de manier waarop je website werkt: de laadtijd van je website is te hoog of de weg die een klant moet afleggen om tot een aankoop over te gaan is veel te ingewikkeld. Dit is waar conversieoptimalisatie belangrijk wordt. Conversie ratio optimalisatie (CRO) analyseert hoe men een website of webpagina kan optimaliseren om meer mensen tot een aankoop te laten overgaan.
Wat is conversie ratio optimalisatie
Bij CRO draait het allemaal om kwaliteit boven kwantiteit. We kijken dus niet naar hoe we meer bezoekers kunnen trekken naar je website, maar juist hoe we een groter percentage van de bestaande bezoekers kunnen overhalen om klant te worden. De veranderingen die doorgevoerd worden, kunnen zich richten op specificaties zoals de snelheid van je website, maar eveneens de betalingsmogelijkheden, de kleuren, de tekst en de call-to-action knoppen.
Met behulp van de CRO kun je experimenteren met de inhoud en lay-out van jouw webpagina, maar ook met de structuur van je website.
Waarom is CRO belangrijk?
Conversie ratio optimalisatie is een essentiële optimalisatie-tool in internetmarketing, die je helpt om de kwaliteit van jouw website of webshop te vergroten. Door het implementeren van goede CRO ga je niet enkel meer winst maken, je zult ook de return on invesment (ROI) of in jargon return on ad spend (ROAS) van advertenties vergroten. Je mag dan nog zoveel geld uitgeven aan advertenties als je wilt, wanneer je conversie ratio niet goed zit, ga je mensen niet kunnen overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Op die manier loop je dan ook heel wat geld mis en ga je misschien verkeerd denken dat een bepaalde advertentiecampagne niet werkt of zelfs dat een product niet goed verkoopt.
Hoe kan CRO jouw bedrijf helpen?
Online marketing is de dag van vandaag niet meer weg te denken. Indien je een succesvolle online of offline onderneming wilt runnen, ga je dan ook dubbel en dik moeten inzetten op je website en je digitale platformen. Het is erg belangrijk dat je een goed werkende website hebt, waarop voor klanten geen fouten te zien zijn. Dit zal er niet alleen voor zorgen dat je meer verkoopt, maar een mooie en vooral goed werkende website zal ook het imago van je bedrijf vergroten.
De eerste manier waarop CRO je bedrijf kan helpen is natuurlijk het belangrijkste doel van CRO: vergroten van het conversiepercentage. Je zult bezoekers op je website vaker overtuigen om tot een aankoop over te gaan en zo dus niet alleen meer mensen in je klantenbestand bijschrijven, maar ook meer winst boeken. Een veelgebruikte manier om dit te doen is A/B testen. Je wilt uiteraard niet dat je conversiepercentage omlaag gaat. Om er zeker van te zijn dat je conversiepercentage omhoog gaat na het veranderen van een onderdeel op je website moet je A/B testen.
A/B Testen
A/B testen is niets anders dan twee verschillende webpagina’s tonen aan je bezoekers. De ene helft van je bezoekers krijgt de ene (A-versie, origineel) te zien, de andere helft de andere (B-versie, gewijzigd). Je kunt dit het beste doen door gebruik te maken van een slimme tool. De tool helpt met het eerlijk verdelen van de bezoekers en het achteraf bepalen welke van de twee versies het beste werkt. Een voorbeeld van zo’n tool is Google Optimize. Met Google Optimize pas je eenvoudig je website visueel aan en wordt bijgehouden welke van de twee versies het beste werkt. Je kunt daarna zelf beslissen wat je met deze informatie doet.
De tweede manier waarop CRO je kan helpen is door een realistischere weergave van je advertentiecampagne resultaten. Doormiddel van CRO bereik je een hogere return on investment. Wanneer je advertenties laat draaien op Facebook of Google zonder dat je eerst aan CRO deed, lijkt het of je advertenties nutteloos zijn, of dat je product niet goed verkoopt. Door eerst aan optimalisatie te doen en dan pas advertenties te laten lopen zal je meer bezoekers overtuigen om klant te worden. Hierdoor geeft een goede advertentiecampagne ook de juiste resultaten.
Ook kan CRO voor een betere gebruikersbeleving of UX zorgen op de website. Bij conversieoptimalisatie wordt geanalyseerd hoe gebruikers zich gedragen op de website. Vinden ze de informatie die ze nodig hebben? Binnen hoeveel klikken kunnen gebruikers een product kopen? Een goede gebruikersbeleving zorgt voor een grotere klantentevredenheid, waardoor klanten sneller terugkomen om een vervolgaankoop te doen.
Tot slot kan goede conversie optimalisatie ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt te staan. Voor Google is de gebruikersbeleving erg belangrijk. Een goede gebruikersbeleving resulteert in een hogere plaatsing in de zoekmachine. Zo worden websites met een lange laadtijd of een slechte en verwarrende structuur steeds meer genegeerd door Google. Door jouw website te optimaliseren kun jij de ervaring van je websitebezoekers verbeteren en zorg je ervoor dat mensen langer op je website blijven of vaker terugkomen. Dit geeft Google dan weer een seintje dat jouw website geliefd is bij bezoekers en dat het een goed idee is om jouw website een hoge positie te geven in de zoekresultaten.
Ben jij benieuwd hoe je jouw website verder kunt verbeteren? Neem contact op via het contactformulier op https://instant-online.nl/contact of via info@instant-online.nl voor een gratis websitescan.