Je doelgroep bepalen
Je hebt besloten te gaan ondernemen, het was een hele stap maar je hebt doorgezet. De inschrijving bij de KVK is geregeld, je hebt je ingelezen over het maken van facturen, je weet dat je rekening moet houden met je belastingaangifte en je bent vol energie om te beginnen. Je hebt een mooie website gebouwd (via https://instant-online.nl natuurlijk, hehe) en bent nu de hele dag aan het wachten op klanten. Je wacht. En wacht. En wacht. Maar er gebeurt niets. Het ondernemen was misschien toch nog niet voor jou geschikt, of toch?
Veel ondernemers vergeten het belangrijkste: de klant. Je bekijkt vaak het probleem vanuit je eigen perspectief: jij zou het product zeker kopen. Waarom zijn de verkopen dan nog niet door het dak? De belangrijkste reden is dat je klant vergeet, wat wil de klant nu echt? Wil de klant jouw product, met alle 100+ features, of is er maar 1 feature echt belangrijk? En wie is je klant eigenlijk? Probeer die vraag eerst te beantwoorden, voor je verder leest. Denk er even kort over na en schrijf het voor jezelf op.
Mijn klantengroep is …
Klein voorbeeld. Je verkoopt sportspullen, van verschillende sporten, voor zowel dames, heren en kinderen. Wie is je klantengroep? Je zult geneigd zijn om te zeggen iedereen die sport. In essentie klopt dit natuurlijk. Iedereen die sport is een potentiële klant van je. Maar kun je iedereen die sport goed benaderen via verschillende kanalen? En kun je iedereen benaderen met dezelfde boodschap? Je zult zelf al doorhebben dat dit lastig is. Één boodschap bedenken die resoneert met iedereen die sport is ontzettend lastig. Lukt dit je? Helemaal geweldig! Maar dan zou je dit artikel waarschijnlijk niet lezen.
Hoe moet het dan wel?
Misschien kun je het uit bovenstaand voorbeeld al halen: maak je doelgroep niet zo groot mogelijk, maar zo klein mogelijk. Je wilt niet zoveel mogelijk mensen bereiken, je wilt dat je marketingbudget een zo hoog mogelijke ROI (return on investment, oftewel waar voor je geld) heeft, dat het effectief besteed wordt. Je kunt dit doen door je doelgroep heel specifiek te maken. Een voorbeeld van een enorm specifieke doelgroep: voetballende meisjes van 14 tot 18 jaar die voor FC Barcelona zijn.
De boodschap
Nu je doelgroep bepaald hebt die je gaat benaderen via verschillende kanalen is het tijd om je boodschap te formuleren. Wat ga je deze voetballende meisjes vertellen? Wat wil je dat ze bij je doen? Moeten ze je facebookpagina liken of voetbalschoenen kopen? Probeer je in te leven in deze meisjes, wat is bijvoorbeeld hun motivatie om te voetballen? Waarom zijn ze voor FC Barcelona? Hebben ze naast voetballen nog andere hobbies? Deze vragen helpen je om de boodschap voor je doelgroep zo goed mogelijk te formuleren.
De boodschap formuleren is nu al eenvoudiger. Waar eerst je boodschap vergelijkbaar was met: “Koop je sportartikelen bij Jan de Sportman” kan je boodschap nu veel persoonlijker zijn. Je kunt nu gebruikmaken van wat je weet:
- Meisje
- 14 – 18 jaar
- Houdt van voetbal
- Is voor FC Barcelona.
Je zou bijvoorbeeld de volgende boodschap op een dynamisch kanaal kunnen plaatsen: “Lieke Martens maakte afgelopen zaterdag het winnende doelpunt tegen Real Madrid. Wil jij ze net zo makkelijk binnenschieten als Lieke? Dat doe je met de nieuwe Lieke Martens schoenen van Nike. Nu te koop bij Jan de Sportman.”. Je kunt natuurlijk meerdere vormen van deze boodschap proberen en testen. Zo zou je “Wil jij ze net zo makkelijk binnenschieten als Lieke?” ook kunnen vervangen door “Wil jij net als Lieke het verschil maken voor jouw team?” of misschien kies je ervoor om een totaal andere boodschap te testen.
Conclusie
Het is belangrijk om je doelgroep zo klein mogelijk te maken. Hoe kleiner je doelgroep, hoe eenvoudiger het vaak is om ze via verschillende kanalen te benaderen én om de juiste boodschap over te brengen. Met bovenstaand voorbeeld erbij moet je heel ver komen. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem contact met ons op zodat wij je kunnen helpen jouw doelgroep scherp te krijgen.