Tips voor een gebruiksvriendelijke website!
Wanneer je, van ondernemer naar ondernemer, vraagt naar het gebruik van een eigen website krijg je nog verrassend vaak te horen dat mensen daar het nut niet van inzien. Het kost tijd, geld en we zien ook dat mensen vaak gewoon niet zo goed weten waar ze moeten beginnen. Een website verzorgt een stukje extra service zolang de website in kwestie gebruiksvriendelijk is! Hoe je jouw website gebruiksvriendelijk maakt en waarom het zo belangrijk is leggen we je hieronder kort, maar krachtig uit!
Gebruiksvriendelijkheid.
Een gebruiksvriendelijke website maken… Het klinkt zo makkelijk, maar het kan toch lastiger zijn dan dat je denkt. Gebruiksvriendelijkheid laat je weten hoe goed de beoogde gebruiker een website kan gebruiken. Concreet houdt het dus in dat je op die manier weet hoe makkelijk klanten of prospects door jouw website heen klikken.
Waarom wil ik een gebruiksvriendelijke website?
Een makkelijke website houdt klanten vast en helpt ook enorm met het binnenhalen van eventuele nieuwe klanten. Wanneer jouw website bijvoorbeeld lastig te lezen is of wanneer het menu niet duidelijk is zullen veel bestaande en potentiële klanten al snel wegklikken. Uit onderzoek blijkt ook dat meer dan de helft van de Nederlanders écht problemen heeft met online aankopen. Grote kans dus dat daar ook een deel van jouw klanten tussen zit.
Tips om ook jouw website gebruiksvriendelijk te maken!
Het is dus belangrijk om aan je klanten te denken wanneer je jouw website opzet (of laat opzetten). Wij geven je daarom drie tips waarmee je in ieder geval verder kunt.
Tip 1. Zorg voor een duidelijke menustructuur.
We hebben het hierboven al even benoemd maar de structuur van jouw menu kan grote invloed hebben op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Niets is namelijk vervelender dan het niet kunnen vinden van de informatie die je nodig hebt. Het is dus belangrijk dat er een goed functionerende zoekfunctie in jouw website zit én dat jouw menu op een logische manier in elkaar zit!
Tip 2. Wees consistent.
Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat bepaalde symbolen of iconen altijd voor hetzelfde staan. Zorg ook dat je altijd dezelfde woorden gebruikt zodat je de bezoekers van jouw website niet met onnodige synoniemen verward.
Tip 3. Maak gebruik van feedback!
Zorg dat jouw websitebezoekers ergens feedback achter kunnen laten. Bijvoorbeeld nadat ze een order hebben geplaatst. Op die manier kom je erachter wat mensen van het proces (en dus van het gebruiksgemak) vonden. Uiteindelijk kun je er dan ook voor kiezen om bepaalde dingen aan te passen en zo de website dus nog gebruiksvriendelijker te maken.
Met deze tips denken we dat je al een heel eind op weg bent naar een website die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is. Wil jij meer weten of meer informatie? Neem dan contact met ons op via onze, zeer gebruiksvriendelijke, website! www.instant-online.nl