Top 9 webdesign trends in 2021
Weet jij nog hoe de eerste websites eruit zagen? Een witte pagina in HTML – en als je geluk had dan stond er een bewegend plaatje op. In de laatste 30 jaar is er heel wat veranderd wanneer het op webdesign aankomt. Niet enkel zien de websites er heel wat moderner uit, websites hebben meer functionaliteiten dan ooit. In deze blog bekijken we echter eventjes wat de top 5 webdesign trends zullen zijn voor 2021 en hoe jij deze trends eventueel kan verwerken in je eigen website.
Trends op een rijtje
- Een grotere focus op UX (gebruikerservaring)
- Rustige, zachte kleuren
- Minimalisme
- Parallax
- Dark Mode
- User accessibility
- Lottie
- Geen comments
- Chatbots
Een grotere focus op UX (gebruikerservaring)
We weten dat Google in de laatste update een grote sprong vooruit maakte wanneer het aankwam op het belang van gebruikerservaring als rankingsfactor. Google kijkt met andere woorden naar de gebruikerservaring op een website om uit te maken hoe hoog een website te plaatsen in de zoekresultaten. Webdesigners proberen dan ook vooral snelle, compacte websites te ontwerpen die logisch in elkaar zitten en waarbij de gebruiker binnen enkele klikken iedere pagina kan vinden die zij zoeken.
Rustige, zachte kleuren
Gedaan met felle neon-kleuren. Heel wat webdesigners kiezen vandaag de dag voor rustige, zichte kleuren die klanten en websitebezoekers gerust stellen. Waar vorig jaar felle kleuren en hoge contrasten centraal stonden gaan we nu vooral terug naar zachte kleuren die rust uitstralen en vertrouwen wekken.
Minimalisme
Ook minimalisme zien we in 2021 erg populair worden. We willen namelijk dat een website zo overzichtelijk en zo snel mogelijk is. Een van de beste manieren om dit te bereiken is door een minimalistische website te bouwen. Je kunt bijvoorbeeld een website ontwerpen die op 1 enkele pagina staat of een website met een beperkt aantal webpagina’s zodat klanten makkelijk door de website kunnen navigeren. In 2021 is less zeker more.
Parallax is weer terug van nooit weggeweest
Parallax is een van de makkelijkste en leukste manieren om een prachtig en dynamisch scroll effect te genereren op je website. Zo kun je bijvoorbeeld parallax gebruiken in je banner, maar ook om de nadruk te leggen op verschillende secties van een webpagina. Hoewel heel wat designers parallax nog steeds in zijn puurste vorm gebruiken, heeft parallax zichzelf enorm ontwikkeld waardoor het niet enkel eenvoudiger te gebruiken is, maar het geeft website designers ook enorm veel extra design opties.
Dark Mode
Nu heel wat apps en besturingssystemen met een dark mode op de proppen kwamen zullen we deze dark mode ook vaker op websites zien terugkomen. Dankzij dark mode kunnen gebruikers ook ‘s nachts comfortabel hun favoriete apps gebruiken of websites bezoeken.
Een grotere nadruk op user accessibility
Meer websites zullen een grotere nadruk leggen op user accessibility. Op die manier wordt het makkelijker voor mensen met een visuele of fysieke beperking om de website te gebruiken. Je kunt je website al optimaliseren voor user accessibility door de alt tekst van je foto’s correct in te vullen, maar ook door je website een logische indeling te geven, zodat tekst-to-speech programma’s de webpagina eenvoudiger kunnen lezen.
Meer en meer websites gebruiken Lottie
Nu platformen als Elementor een Lottie integratie toegevoegd hebben, zullen deze gifs en bewegende tekeningen ook steeds vaker toegevoegd worden aan websites. Lottie animaties zijn after effects animaties die gerenderd worden op de webpagina. Heel wat Lottie animaties kunnen gratis gedownload worden en zien er eveneens erg leuk uit. We voorspellen dan ook dat heel wat webdesigners ervoor zullen kiezen om Lottie animaties in hun designs te gaan gebruiken.
Gedaan met comments
Meer en meer webdesigners en webmasters kiezen ervoor om helemaal geen comments meer toe te laten op hun pagina’s en blogposts. Niet enkel plaatsen bezoekers minder vaak een comment, er zijn heel wat bots en spam programma’s die valse comments achterlaten om linkjes te bouwen. Webmasters verkiezen dan ook vaak om hun energie in andere dingen te stoppen dan het verwijderen van spam comments.
Geavanceerde chatbots
Heel wat websites kozen er in 2020 voor om en chatbot op hun website te plaatsen. We voorspellen echter dat deze chatbots in 2021 heel wat geavanceerder zullen worden en klanten bijvoorbeeld naar interessante artikelen sturen, maar eveneens klanten helpen met het inboeken van een afspraak of klanten helpen met technische vragen. Deze chatbots kunnen dan ook gebruikt worden voor klantenondersteuning, maar ook om leads te genereren, producten te verkopen of zelfs om bestaande klanten attent te maken op promoties of nieuwe producten.