Vanuit het perspectief van je doelgroep
Een goede doelgroep bepalen is een van de belangrijkste onderdelen van je marketingactiviteiten. Althans, dat zou het moeten zijn. Hoe je je doelgroep bepaalt kun je lezen in het artikel: ‘Je doelgroep bepalen’. Je hebt je doelgroep goed voor ogen, maar hoe kun je nu de juiste boodschap overbrengen? De juiste boodschap overbrengen is voor veel mensen lastig. Je kunt niet in het hoofd van je klant kijken om te bepalen welke boodschap het beste past bij hem of haar. Wat je wel kunt doen is proberen je voor te stellen hoe het is voor je klant.
Hartstikke mooi, maar hoe doe ik dat?
Allereerst is het belangrijk dat je probeert om alles wat je nu weet over je product of dienst te vergeten. Je bent heel erg bevooroordeeld doordat je het zelf hebt gemaakt of zelf doet. Voor de één is dit makkelijker dan voor de ander. Een tip die ik je hierbij zou geven is het zoeken van vergelijkbare producten. Het is natuurlijk het beste om een product te hebben wat uniek is, maar vaak zul je zien dat er ook heel veel andere producten zijn die vergelijkbaar zijn met jouw product, samen gekocht worden of dezelfde doelgroep hebben. Stel je verkoopt bijvoorbeeld scheermesjes en je kunt moeilijk vergeten hoe goed jouw product is. Probeer dan de rest van het proces uit te voeren voor scheerschuim bijvoorbeeld. Zo ben je minder bevooroordeeld.
Nu we met een schone lei beginnen moeten we onszelf in de klant verplaatsen, de boodschap bekijken vanuit het perspectief van de (potentiële) klant. Een techniek die veel gebruikt wordt is een extra stoel plaatsen. Dit werkt zowel voor groepsbijeenkomsten als voor individuele brainstormsessies.
Het is heel simpel. Als je een groepsbijeenkomst hebt, plaats dan één lege stoel extra. Deze stoel is gereserveerd voor je klant. Je stelt je tijdens de hele bijeenkomst voor dat daar een klant zit. Alles wat gezegd wordt en alles wat je besluit hou je hier tegenaan. Dus heb je bijvoorbeeld een boodschap bedacht voor je advertentiemateriaal, dan stel je jezelf voor dat jij de klant bent en die boodschap te zien krijgt. Krijg je direct het gevoel om actie te ondernemen en het product te kopen? Dan zit je in de goede richting. Krijg je dit gevoel niet? Ga dan nog even terug naar de tekentafel en probeer het opnieuw.
Ook alleen kun je dit proces doorlopen. Voor mij werkt het het beste om echt aan tafel te gaan zitten, maar je kunt dit in principe overal doen. Pak pen en papier en schrijf een aantal vragen op. Wat wil je bijvoorbeeld weten over je klant? Wat zijn/haar hobbies zijn? Heeft je klant een partner? Kinderen? Is dit relevant voor de aankoop van je product? Enzovoorts. Schrijf gewoon op wat in je op komt. Hierna ga je je in de klant verplaatsen. Hou hierbij altijd je doelgroep en de eigenschappen van je doelgroep in het achterhoofd. Je moet bijna een oscar kunnen winnen voor de beste acteur of actrice als je hiermee bezig bent. Hoe beter je dit doet, hoe effectiever je boodschap. Beantwoord nu namens je klant de vragen die je net hebt opgeschreven.
Nu je deze informatie allemaal op papier hebt is het tijd om je boodschap vorm te geven. Blijf proberen om vanuit te klant te redeneren en ‘leg de boodschap voor aan je klant’. Let goed op je gevoel op het moment dat je de boodschap ziet/leest, maakt het iets in je los? Goed! Je bent op de goede weg. Zo niet, ga weer terug en bedenk een nieuwe boodschap, totdat het wel iets in je los maakt.
Conclusie
Het proces van jezelf verplaatsen in je klant is niet eenvoudig. Het is eerst belangrijk om te weten wie je klant is. Hoe je dat doet lees je in ons artikel ‘Je doelgroep bepalen’. Na het bepalen van je doelgroep moet je je in die doelgroep gaan verplaatsen. Twee technieken die ik zelf veel gebruik om dit effectief te doen is 1) een ander product met vergelijkbare doelgroep en een vergelijkbaar doel kiezen en 2) een extra lege stoel aan tafel zetten, waar je je voorstelt dat de klant zit. Met deze twee technieken heb je de eerste handvatten om je product of je advertentieboodschap vanuit het perspectief van de klant te zien.
Kom je er toch helemaal uit, of heb je hulp nodig om een effectieve boodschap te formuleren die resoneert met jouw klanten? Neem contact met ons op en we helpen je graag het beste uit jouw bedrijf te halen!